Flere store norske kunstnere har opp gjennom tiden oppholdt seg i Nevlunghavn, og flere av dem har hentet inspirasjon og malt motiver og portretter herfra. Mange av disse verkene tilhører i dag ulike museum i Norge.
Gerhard Munthe (1849-1929) Foto © Nasjonalmuseet / 2019
Gerhard Munthe (1849-1929) Foto © O. Væring Eftf AS
Otto Henning (1871-1920) Foto © GWPA / Grev Wedels Plass Auksjoner
Harald Sohlberg (1868-1935) Foto © Ingrid P. Nørstenæs / O. Væring
Thorolf Holmboe (1866-1935) Foto © Blomqvist
Gudmund Stenersen (1863-1934) Foto: Stavanger Museum
Harald Sohlberg (1868-1935) Foto © Bukowskis / 2019
Harald Sohlberg (1869-1935) Foto © O. Væring Eftf AS
Adolph Tidemand (1814-1876) Foto © Blomqvist.
Tidemand har flere malerier som viser bønder og fiskere, gjerne innendørs, i eldhuset eller i stuen. Modellene fant han på sine årlige studiereiser rundt i Norge. Motivet "Fiskeren og hans datter" ble gjentatt en rekke ganger, vanligvis sitter fiskeren og reparerer fiskegarn, mens en jente sitter og ser på. I dette bildet lager han en hummertegne. Det er grunn til å tro at dette motivet stammer fra hans besøk i Nevlunghavn i september 1861. Det er flere blyantskisser av fiskere og loser fra Nevlunghavn, og det hevdes at modellen i dette bildet er Niels Olsen, en pensjonert los.
Adolph Tidemand (1814-1876). Foto © GWPA / Grev Wedels Plass Auksjoner / 2019
Adolph Tidemand (1814-1876) Foto © GWPA.
Tidemand var i Nevlunghavn i Vestfold 9.-16. september 1861. Her malte han flere studier i akvarell av fiskere og loser som han kunne bruke til større komposisjoner senere. Fiskeren i dette bildet er antagelig en av Tidemands modeller fra dette oppholdet, Nils Olsen, som var pensjonert los. Tidemand har iscenesatt et miljø med fiskeren der han er plassert i et interiør med en stor hjørnepeis. Interiøret er godt utstyrt med mange gjenstander på peishyllen med kaffekverner, en trakt, messingmorter og messingstaker, i tallerkenhyllen på veggen til venstre er det fargerike tallerkener i stentøy. Nedenfor ligger en spraglete katt og varmer seg på en benk ved peisen. Benken er tydeligvis velbrukt, malingen i rygghøyde på veggen bak er slitt. Under benken står en vannstamp og en trebolle med vann til katten. I peisen står det en jerngryte på en jernring med ben plassert i glørne. Det damper fra innholdet i gryten. Alt bidrar til å gi et stemningsfullt og koselig interiør.
Adolph Tidemand (1814-1876) Størrelse: 30x33.5 cm Foto © GWPA
LITTERATUR: Lorentz Dietrichson: Adolph Tidemand hans Liv og hans Værker, Christiania 1878.
Folkelivsbildet med Fiskeren og hans datter har Adolph Tidemand malt seks ganger inkludert en pastell. Motivet er fra Nevlunghavn. I Lorentz Dietrichsons fortegnelse over Tidemands arbeider er fem av bildene datert til 1862, og har nummer fra 567 til 571 og et er datert 1864 med nr. 592. Dietrichson skriver at det var i 1862 Tidemand var i Nevlunghavn, men det er antagelig feil i og med at det i Norsk kunstnerleksikon står at det var i 1861 han var der. Dietrichson skriver: ...Studierejsen tog denne Gang en anden Retning end sædvanlig. Gude var begyndt at male sine Kystbilleder, og det er ikke urimeligt at antage, at dette har ledet Tidemands Interesse hen paa vor Kystbefolkning. Sikkert er, at han i Selskab med Carl Lorck dennegang tog til Fredriksværn (7de September) og Nevlunghavn, hvor han oppholdt sig fra 9de-16de September, en Rejse, hvis Frugt var "Fiskeren og hans Datter",... S. 2, 74.
Adolph Tidemand (1814-1876) Foto © Nasjonalmuseet / 2019
Adolph Tidemand (1814-1876) Foto © Nasjonalmuseet / 2019
Adolph Tidemand (1814-1876) Foto © Nasjonalmuseet / 2019
Adolph Tidemand (1814-1876) Foto © Nasjonalmuseet / 2019
Adolph Tidemand Adolph Tidemand (1814-1876) Foto © Nasjonalmuseet / 2019
Annette Anker (1851-1885) Foto © Nasjonalmuseet / Høstland, Børre
Gerhard Munthe Foto © Nasjonalmuseet / 2019
Adolph Tidemand (1814-1876) Foto © O. Væring Eftf AS / 2019
Adolph Tidemand (1814-1876) Foto © O. Væring Eftf AS / 2019
Adolph Tidemand (1814-1876) Foto © O. Væring Eftf AS / 2019
Adolph Tidemand (1814-1876) Foto © O. Væring Eftf AS / 2019
Adolph Tidemand (1814-1876) Foto © O. Væring Eftf AS/ 2019
Adolph Tidemand (1814-1876) Foto © Nasjonalmuseet
Adolph Tidemand (1814-1876) Foto © O. Væring Eftf AS / 2019
Motiv i banner: «Efter solnedgang, Nevlunghavn» 1928 Gudmund Stenersen (1863-1934) Foto: Stavanger Museum.
Tillatelse til publisering og bruk av kunstbilder er innhentet av Ingrid P. Nørstenæs.